EPIRB3 of PLB3? Wat is in mijn situatie geschikt?

dec 6, 2022 | EPIRB, PLB, Productinformatie, RescueME

AIS-EPIRB op HISWA te Water

EPIRB3 of PLB3 kiezen

De nieuwe generatie EPIRB3 en PLB3 hebben beide AIS en de volgende geavanceerde functies:

– AIS voor lokale redding door andere schepen
– 406 MHz Cospas Sarsat signalering
– Return Link Service
– GNSS ontvanger voor nauwkeurige plaatsbepaling
– 121,5 MHz homing voor SAR-diensten ter plaatse

EPIRB is gekoppeld aan het schip

In de basis is de EPIRB bedoeld voor het schip, en de PLB voor een persoon. Met het gekoppelde MMSI-nummer worden de gegevens van het schip opgeslagen bij Agentschap Telekom.

Ergo, als je het baken activeert, zoeken de reddingsdiensten bij een EPIRB naar een schip en bij een PLB naar een persoon.

 

In de registratie kunt u bij de EPIRB aangeven dat deze hoort bij een schip met een aantal details zoals witte boot, blauwe band, geel dek, max 4 opvarenden etc etc
Bij de PLB kan dat niet.

Inschakeling EPIRB bij schip in nood!

EPIRB’s (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) worden op een schip geïnstalleerd voor activering in een levensbedreigende noodsituatie, zoals zinken, aanvaring en ongeval. Met behulp van de 406 MHz-frequentie en het
Cospas-Sarsat-satellietsysteem hebben de apparaten duizenden levens gered,
maar de Search & Rescue door reddingsdiensten kan vertraging oplopen, vooral in afgelegen oceaangebieden omdat er tijd overheen gaat voor SAR eenheden ter plaatse zijn.

AIS-EPIRB lokale signalering

Het AIS-localisatie-signaal zorgt ervoor dat een signaal ook wordt ontvangen door alle schepen en vliegtuigen in de buurt die zijn uitgerust met AIS, zodat ze onmiddellijk kunnen reageren.

Video EPIRB3 serie met functies overzicht.

Activering PLB3 bij persoon in nood!

Door het samenvoegen van 406 MHz en AIS-noodberichten, worden zowel wereldwijde als lokale reddingsacties effectief gecombineerd, waardoor de kans op redding wordt gemaximaliseerd.

PLB registratie RDI

Een PLB krijgt bij RDI (v/h Agentschap Telekom) een andere registratiesoort waardoor je geen bedieningscertificaat nodig hebt.

Onmiddellijk na activering van het baken wordt een AIS-veiligheidsbericht of MOB-alarm met het MMSI-nummer en de locatie van het baken weergegeven op elk AIS-scherm binnen bereik. Dit maakt het gemakkelijk voor nabijgelegen schepen om naar het baken toe te varen, aangezien het een actief AIS-MOB-doel op hun schermen is.

RescueMe Epirb3 ook voor pleziervaart

De nieuwe IMO normen voor EPIRB’s aan boord van schepen die onder SOLAS varen, zijn niet verplicht voor pleziervaartuigen, maar juist voor deze groep kwetsbare schepen is het belang van een snellere redding groot. Ook voor pleziervaartuigen die buitengaats gaan, is de nieuwe Ocean Signal EPIRB3 een zeer aantrekkelijk toestel om de veiligheid te vergroten. Voor pleziervaartuigen is deze verkrijgbaar zonder container met automatische activering. Net als zijn voorganger is de RescueMe EPIRB3 uiterst compact en eenvoudig op elk jacht te plaatsen.

EPIRB of PLBEPIRB1EPIRB 3PLB1PLB3

Verschillen EPIRB - PLB
Levensreddende EPIRB1 Activering EPIRB levensreddendEPIRB3 van Ocean Signalblankblank
406MHz Cospas Sarsat AlarmeringJaJaJaJa
121,5 MHz HomingJaJaJaJa
AISNeeJaNeeJa
DSC*NeeNeeNeeNee
Drijft met antenne omhoogJaJaNee optie drijfhoesNee optie drijfhoes
Handmatige activeringJaJaJaJa
WateractiveringJa via auto-release housing (optie) of zelf in water plaatsenJa via auto-release housing (optie) of zelf in water plaatsenNeeVia automatisch reddingvest
Batterijduur bij activering (-20°C)>48h>48h>24h>24h
Levensduur batterij10 jaar10 jaar7 jaar5 jaar
Registratie RDIMaritiemMaritiemPLB PLB
Alarm scheepvaart <5 mijl (AIS)NeeJaNeeJa
Bedieningscertificaat tenminste MarcomB of LRCJaJaNeeNee
Alarm kustwacht via Cospas Sarsat en Galileo 406MHz satelliet systeemJaJaJaJa
Infra-Rood strobe (detectie door warmtebeeld cameras)NeeJaNeeJa

Meer informatie? Wij helpen u graag!

Indien u meer informatie wilt over de EPIRB3 Pro of de PLB3 of indien u geïnteresseerd bent dealer te worden van Shiptron Trading BV, kunt u contact opnemen met Carla Hogeweg, directeur.


Shiptron Trading verkoopt geen gegevens aan derden.

(*) geeft een verplicht veld aan.