Ocean Signal EPIRB blijkt levensreddend tijdens ARC 2022

Actueel, EPIRB1, Reddingsverhalen, rescueME

Levensreddende EPIRB1

De Nederlandse kapitein Menno Schröder vertelt over de redding van X-Yacht 4.9 *Brainstorm* tijdens de ARC (Atlantic Rally for Cruisers) van 2022, en benadrukt daarbij dat het voor alle zeilers belangrijk is om een EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) aan boord te hebben.

Nederlandse crew X-Yacht verlaat schip na roerschade

tijdens ARC 2022 en wordt gered dankzij OCEAN SIGNAL EPIRB1.


EPIRB activering levensreddend

De ervaren zeiler vertelt een jaar later, terwijl de ARC 2023 januari-deelnemers de tocht voltooien, hoe het noodgeval liet zien dat de 406 MHz Ocean Signal rescueME EPIRB1 van het jacht een betrouwbare levensreddende verbinding met de reddingsdiensten biedt wanneer dat het meest urgent is.

Op 18 januari 2022, negen dagen na de start van de rally van Gran Canaria naar St. Lucia, moest Menno, die voor de eerste keer ARC-deelnemer was, de EPIRB activeren om aan te geven dat het schip in nood verkeerde.

Na een frustrerende start van de race met weinig wind, herinnert Menno zich een “perfecte dag om te zeilen” met ongeveer 15 knopen wind en een deining van 2,5 meter toen de bemanning de controle over het roer verloor.

“Toen we de zeilen streken om onderzoek te doen, ontdekten we al snel dat het roer niet meer in het bovenlager zat en het jacht structurele schade had opgelopen, waardoor water naar binnen kwam. Het was donker en er kwam meer water binnen dan we konden wegpompen.”, vertelt hij.

Op 1000 km afstand van het vaste land was de beslissing om de EPIRB te activeren snel genomen.

Activering EPIRB direct alarm bij MRCC Ponta Delgada

Bij activering zendt het levensreddende apparaat een vrijwel directe waarschuwing en een positierapport aan de reddingsdiensten, in dit geval aan MRCC Ponta Delgada, die vervolgens ARC Rally Control waarschuwde.

“De EPIRB was zeer eenvoudig te activeren, en ik kreeg binnen enkele minuten een oproep van MRCC Delgada Portugal,” voegde Menno toe. “Ik zou een EPIRB zeker aanraden voor offshore zeilen, maar ook dichter bij de kust.”

MRCC Ponta Delgada zoekt direct contact met de mede-ARC jachten *What’s Next*, zeven uur verwijderd, en *Rhapsodie VI*, 15 uur verwijderd. Zij werden geïnformeerd over de situatie en naar de locatie van *Brainstorm* gedirigeerd, op ongeveer 1.200 zeemijl van de Canarische Eilanden.

De 4-koppige bemanning aan boord van *Brainstorm* wist de situatie onder controle te krijgen. Ze stabiliseren het roer en sluiten een nieuwe slang aan om extra lenspomp capaciteit te creëren. Daardoor kunnen ze de nacht afwachten.

Bemanning op tijd gered

De volgende morgen bij daglicht op 19 januari wordt de bemanning veilig overgebracht naar de *Rhapsodie VI* en de *What’s Next* – net op tijd, aangezien de situatie waarschijnlijk zou verslechteren door structurele schade en het ontbreken van besturing. *Brainstorm* werd bijna een week later geborgen. 

EPIRB levensreddend tijdens ARC

EPIRB verplicht bij deelname ARC

EPIRBs zijn vereist bij deelname aan de ARC Race. De bemanning aan boord van *Brainstorm* verkreeg hun Ocean Signal rescueME EPIRB1 via Dekker Watersport, dealer van Ocean Signal distributeur Shiptron Trading. Als een van de meest compacte EPIRBs op de markt maakt het apparaat gebruik van communicatiemogelijkheden via het 406MHz Cospas-Sarsat satellietsysteem met geïntegreerde 66-kanaals GPS-ontvanger en 121.5 MHz homing signaal om de uiteindelijke locatiebepaling door reddingsvaartuigen te ondersteunen. Dit apparaat heeft ingebouwde strobelampen met hoge intensiteit om de zichtbaarheid in omstandigheden met weinig licht te maximaliseren en een batterijlevensduur van maar liefst 10 jaar.

Nieuwe generatie levensreddende EPIRBs van Ocean Signal

Om aan de behoeften van de markt te voldoen, heeft Ocean Signal onlangs zijn nieuwe generatie AIS EPIRBs gelanceerd, de Ocean Signal rescueME EPIRB3 en de safeSEA EPIRB3 Pro. Deze innovatieve EPIRB’s zijn nu uitgebreid met Automatic Identification System (AIS), Near Field Communication (NFC) (technologie voor gebruik met de gratis Ocean Signal mobiele app) en Infra Rood strobe LED’s. De nieuwe EPIRB’s zijn ook compatibel met de Galileo Return Link Service (RLS). De nieuwe EPIRB3 serie is leverbaar via Ocean Signal’s netwerk van dealers en distributeurs in Europa.

Ocean Signal biedt een gratis vervangingsbaken voor alle eigenaren van hun EPIRBs en PLBs die hun bakens in een noodsituatie activeren. Om deel te nemen aan de survivor club kan de geredde direct contact opnemen met Shiptron Trading BV.

Voor meer informatie over de rescueME EPIRB1 en andere Ocean Signal producten, bezoek oceansignal.nl

 

Meer vragen? Onze dealers helpen u graag!

We komen graag met u in contact om te zien hoe wij u kunnen helpen. Vul hieronder uw gegevens in, dan zullen wij of onze dealers contact met u opnemen.


Shiptron Trading verkoopt geen gegevens aan derden.

(*) geeft een verplicht veld aan.